Gör det själv sökoptimering

Sökoptimering eller SEO är egentligen inte så mycket magi som många vill göra det till. Mycket kan du faktiskt göra själv. När du sedan vill ha det där lilla extra, t.ex. att nästan alltid ligga bland de 10 första träffarna, anlitar du en seriös aktör på marknaden.

I den här artikeln kommer jag att ta upp det mesta av det du själv kan göra utan att kunna koda.

Grunderna - en intressant artikel

Börja med att se det ur sökmotorns perspektiv. För att vara en ledande sökmotor så bör den visa så många relevanta/intressanta träffar som möjligt på varje sökning. Skulle den börja visa upp sidor som inte handlar om det som den som söker vill ha reda på tappar den snabbt förtroende. Med andra ord - Innehåll och struktur är allt för en lyckad sökoptimering.

En artikel bör vara lagom lång

. . . inte för kort och inte för lång och fokusera på det du verkligen vill förmedla. Använd ord (nyckelord/keywords) som du vet både är allmäna samt gör just ämnet unikt, undvik däremot att överanvända orden eftersom risken är stor att artikeln klassificeras som "spam". Ett nyckelord bör finnas i cirka 4% av den totala textmassan, helst inte mer. 

Strukturera med rubriker

Använd H1 (Rubrik 1) för sidans titel och sedan H2, H3 och så vidare för underrubriker. Sökmotorer formligen älskar struktur och du blir rikligt belönad. Du kan också överväga att markera nyckelord/keywords i fetstil, men var sparsam med detta eftersom texten kan bli svårläst och vad du antagligen vill är att läsaren ska ta till sig av det du skriver. En sökmotor uppfattar fetstil som att du vill framhäva något men blir snabbt "trött" om det händer för ofta och risken finns att artikeln placeras i "spamkorgen".

Ingress

När du fått till en bra artikel skriver du en beskrivande ingress på runt 200 tecken i en paragraf som summerar artikelns innehåll.

När du sparar

är det dags att vara på den struktur du skapat samt att göra din egen sökoptimering. Här utgår jag från att du använder ett hemsidessystem i stil med Wordpress, Joomla eller varför inte CrickIT?

Titel (title): Är det som syns längst upp i fönstret på webbläsaren och också det som kommer att synas i en sökträff. Här kan du använda rubrik 1 tänk dock på att inte använda över 60 tecken. Om ditt webbsystem stödjer att länken till artikeln visar titlen är det riktigt bra. T.ex. www.reinerson-media.se/pages/gör det själv sökoptimering Det finns en gammal fördom att specialtecken som å ä ö inte kan användas i länkar. Idag hanterar alla webläsare detta och det är en klar fördel för sökoptimering av sidor på andra språk än engelska. Försök däremot att undvika ? # & \ och / eftersom dessa tecken har en specialfunktion i länkar.

Beskrivning (description): Denna text syns inte på sidan däremot så är det denna text som syns under ett sökresultat och det här är något som sökmotorer premierar. Vissa sökmotorer accepterar bara 160 tecken medan Google och Facebook accepterar 200. Här använder du den ingress som du skrev eller en variant av den.

Nyckelord (keywords): Enligt de flesta så ignorerar numera Google dessa, däremot är inte Google ensam på marknaden det finns många fler alternativ som du bör ta hänsyn till i din sökoptimering. Skriv de nyckelord som representerar artikeln och håll det runt 10 ord eller max 255 tecken.

Vad kan du göra mer med sökoptimering av din sida?

Här kommer två saker som de flesta ofta missar när det gäller sökoptimering och användarvänlighet.

Bilder

Här missar många en möjlighet. Bildens namn är faktiskt viktigt försök att namna bilden så att namnet beskriver vad bilden föreställer (produktnamn, personnamn). Många slarvar också med att lägga in en bildbeskrivning (alt) här kan du ha hela 16 ord som delvis beskriver bilden men också anknyter till ämnet i din artikel. "Alt" taggens egentliga funktion är att visa en alternativ text om en bild inte laddas.

Länkar

När man lägger in en länk får man ofta alternativet att lägga in en titel, det är inte bekräftat att Google bryr sig om detta men en vänlig beskrivning på vad länken leder till kommer inte skada.

Testa

Nu är du redo att testa din SEO status. Det finns en massa verktyg på internet för egen sökoptimering, en del betalar man för och en del är gratis. Just här har jag använt SEOCentro för att testa med men som sagt det finns fler alternativ. En liten varning ta alla råd med en nypa salt, om ändringarna du gör resulterar i att du tar bort viktigt innehåll eller förstör utseendet så ska du inte göra det.

När du känner dig klar kan du gå vidare och läsa del 2 av Gör det själv sökoptimering

SEO Analyzer
Check your SEO status!

example: http://www.example.com.
URL


Please enter the access code as displayed above.
Access code

Online SEO Analyzer provide by SEOCentro.

Du kan också testa hur en sökmotor ser din sida.

Meta Tag Analyzer
Check your meta tags!

example: http://www.example.com.
URL

(optional)
User Agent * (optional)


Please enter the access code as displayed above.
Access code

Online Meta Tag Analyzer provide by SEOCentro.

 

Lycka till med din sökoptimering . .