Gör det själv sökoptimering - del 2

Jag gillar citatet "If you build it, they will  come" eftersom inget kan vara så motsatt som det när det gäller internet och sökmotorer. I internets barndom kan det möjligtvis ha varit sant, det var då man var något lite extra om man hade en "hemsida".

Enligt en undersökning 2013 skapades t.ex. 571 nya webbplatser (alltså inte webbsidor / artiklar) per minut, och det har inte minskat. Tänk nu att alla sökmotorer ska indexera alla dessa händelser (bilder, videor, bloginlägg m.m.) och göra dem sökbara.

I början kunde man räkna med att få besök av en sökmotor inom några dagar eller i alla fall en vecka. Idag går det av naturliga skäl inte längre. Ändå så har många strategin att lägga upp sin nya webbplats och sedan hoppas på tur eller magi. Magin heter sökoptimering och som sagt den kan du till stor del göra själv.

Vill du läsa del 1 av Gör det själv sökoptimering

Vår svenska är bedrövlig när det gäller översättningar av IT terminologi. Därför kommer jag i resten av artikeln använda dessa översättningar.

  • Website - webbplats eftersom det är en plats bestående av flera sidor.
  • Webpage - webbsida eller bara sida eftersom det är en del av en webbplats.
  • Homepage - hemsida eller startsida.
  • Webmaster - Webbansvarig eller Webbadministratör

Berätta att du finns

För att underlätta för dig och självklart för sig själva så har de flesta sökmotorer skapat verktyg så att du kan berätta om dig själv och främst din aktivitet på internet (sökoptimera). För att du ska kunna göra detta måste du först skaffa ett konto för respektive sökmotor som du vill sökoptimera för. För Google så använder du ett Google-konto (gmail) har du inget så är det en mycket bra idé att skapa ett. Google-kontot ger dig access till alla de gratistjänster som de erbjuder. För Bing gäller det att ha ett Microsoft konto det är också gratis och ger dig tillgång till flera tjänster, dessutom är Yahoo en del av Bing. 

För att få tillgång till deras tjänster går du sedan till Google - Verktyg för webbansvariga och till Bing - Webbadministratör. När du kommit in så upptäcker du snart att de har ett stort utbud av tjänster men det vi ska fokusera på den här gången är göra en sitemap (platskarta?). Vissa publiceringsverktyg (Wordpress, Joomla eller CrickIT) har insticksprogram som hjälper dig göra detta, om inte så kan du gå till XML-sitemaps.com för att snabbt och enkelt skapa en.

Här kommer en liten förklaring och rekommendation på fälten som du ska fylla i:
Starting url
= din webbplats adress ex. www.minplats.se
Change frequency = Hur ofta du lägger upp en ny artikel och hur ofta du vill att sökmotorn ska komma på besök (jag har valt weekly eftersom det är rimligt att jag kommer klara av att lägga upp minst en artikel i veckan).
Last modification = Senaste ändringen på din webbplats Jag tycker att du ska välja Use server's response

När du anpassat inställningar är det bara att klicka start och vänta. När sitemapen är klar får du en lista på filer som har skapats, den du ska använda i det här exemplet och ladda hem är sitemap.xml.

En sitemap bör ligga i rotkatalogen på din webbplats, går det inte på grund av du inte har ftp access till din webbplats så finns det lyckligtvis alternativ. Du kan också ladda upp filen till ditt filbibilotek kom bara ihåg att ta reda på sökvägen t.ex. www.minplats.se/katalog/filer/sitemap.xml.

Nu har du gjort det du behöver för att berätta för Google och Bing att du finns.

Google

  1. Gå till https://www.google.com/webmasters/tools/home
    • Har du inte lagt till din webbplats ännu så måste du göra det först, du gör det genom att klicka på "Lägg till en webbplats" resten är självförklarande så jag överlåter det till Google.
  2. Klicka på länken för din webbplats och sedan Genomsökningsåtgärder > Webbplatskartor.
  3. Klicka på knappen "Lägg till/testa webbplatskarta"
  4. Här skriver du in eller klistrar in sökvägen till sitemap.xml
  5. Ett bra sätt är att testa först ifall filen skulle ha några fel
  6. När filen är korrekt klickar du på "Skicka webbplatskarta"

Nu är du klar och kan kika igenom fler av rapporterna och verktygen som du har tillgång till, men det är material för en helt ny artikel så jag går vidare till. Vissa verktyg kanske inte är så givande för dig eftersom de analyserar och visar koden bakom sidan (HTML med mera).

Bing

  1. Gå till https://www.bing.com/webmaster/home/
    • Har du inte lagt till din webbplats så lägger du till den genom att klicka "Lägg till en webbplats" även Bing är duktiga på att beskriva resten . . . .
  2. Har du bara en webbplats kommer du direkt till den, annars så väljer du den webbplats du vill arbeta med från "Mina webbplatser"
  3. På Bing kallar man sitemap för Webbplatsöversikt, så med andra ord så ska du klicka på "Skicka en webbplatsöversikt"
  4. Skriv eller klistra in sökvägen till sitemap.xml och sedan klickar du på "Skicka"

Nu kan du överlåta resten till Bing, har du tid är det självklart en god idé att kika igenom verktygen och rapporterna här. Men precis som med Google riktar sig vissa verktyg åt designern eller utvecklaren och kanske inte är så intressanta för dig.

Vad händer sedan?

Egentligen så har du redan berättat för Google och Bing att de ska besöka din sida, hur ofta de ska göra det och var de kan hitta sitemap.xml så du borde kunna ägna dig åt att skriva dina artiklar och uppdatera din sitemap när du gör ändringar på webbplatsen. Jag rekommenderar däremot att du regelbundet loggar in (t.ex. en gång i veckan) och kontrollerar att allt fungerar som det ska.

Finns det mer att göra?

Är det blött när det regnar? Självklart finns de det. Men nu har du gjort avsevärt mer än de flesta ens tänker på angående sökoptimering.

Läs del 1 av Gör det själv sökoptimering